Study Plan

Study Plan - 2022-23 Academic Year

Submitting the Study Plan - 2022-23 Academic Year 

Choosing the study plan for electives and optional subjects

The Study Plan for electives and optional subjects (one to be chosen from) for the 2022-23 Academic Year can be submitted from 1 October to 30 November 2022 - Valid for all departments (except for the departments of medicine).

Electives and optional subjects (respectively: ‘a scelta libera dello studente’ and ‘opzionali’) taken without having previously submitted the study plan or, in any case, not included in it, will be cancelled by the Student Administration Office. 

With reference to the student's electives, within the framework of the degree programmes offered in their own department or in other university departments, students may choose the following activities:

Under no circumstances may course units be chosen that cover identical content to course units or parts of course units already included in the curriculum. Otherwise, the request is rejected.

Please note that exams may only be taken after the semester when the chosen course units for the 2022-23 academic year start. 

Any changes to the study plan may be submitted as of the academic year following that of submission (2023-24 academic year). 

 

How to submit the study plan

Piano di studi A.A. 2024/2025 per definire e/o modificare le attività a scelta libera e gli esami opzionali (uno a scelta tra) effettuando la scelta direttamente dalla propria pagina personale su Portale dei servizi on-line Esse3 (Menù → Piano di studi → Piano carriera).

Tale scelta potrà essere effettuata solo dopo il pagamento della tassa di iscrizione al nuovo A.A. 2024/2025.

Piano di studi A.A. 2024/2025 per definire e/o modificare le attività a scelta libera e gli esami opzionali (uno a scelta tra) inviando, utilizzando l'indirizzo di posta elettronica istituzionale (che riporta il proprio numero di matricola), un ticket attraverso la piattaforma Helpdesk e selezionando, dal menù a cascata della sezione "motivo della richiesta", la voce: SEGRETERIA STUDENTI/SEGRSTUD (Dipartimento di afferenza). Tale scelta potrà essere effettuata solo dopo il pagamento della tassa di iscrizione al nuovo A.A. 2024/2025.

 

Non è possibile presentare e/o modificare il piano di studi dato che tale possibilità è stata già concessa all'inizio dell'a.a. 2023/2024 e, in caso di eventuali modifiche, queste saranno valide per l'a.a. 2024/2025, posticipando, in tal modo, il conseguimento titolo all'anno accademico successivo.